11-02-10

spijbelen

Ik hoor geen enkele keer de link naar de ouders toe over hun verantwoordelijkheid van hun spijbelende kinderen. Het probleem kan heel eenvoudig opgelost worden: voor een kind dat de tweede keer aan het spijbelen gaat: trek het kindergeld en de belastingsvoordelen in van het ouderpaar of ouder. Er zal op die manier een hele hoop minder gespijbeld worden, daar ben ik van overtuigd. Lukt dit nog niet, dan is de volgende stap een verplichte internaat die dan betaald wordt met het ingetrokken kindergeld en belastingsvoordeel. Lukt dit nog niet: er zijn talloze mogelijke projecten met professionele -van welke aard dan ook- begeleiders om sommigen tot het inzicht te laten komen dat spijbelen zinloos is. Voor elk spijbelend geval is er een passende therapie, oplossing voor.

16:26 Gepost door watje in Algemeen | Permalink | Commentaren (26) |  Facebook |

05-02-10

Rolex Gate


De beweegredenen van Marco Evaristi over het kunstwerk “Rolex Gate” heb ik niet gevonden, maar volgens Duvel zou het een herdenking zijn van de bevrijding van Auschwitz. Ik denk ook wel dat het dat is. Hij heeft niet enkel het goud gebruikt van dat kamp, maar van meerdere kampen die hij heeft bezocht. Hij is een Deens Chileense kunstenaar.

Ik heb het kunstwerk gevonden: eigenlijk is het geen kunstwerk, maar gewoon een maquette van de ingangspoort van het kamp Birkenau, het is dus in eerste geval al niet Auschwitz. Het spoor voor de trein dat door de poort van het kamp Birkenau gaat is gemaakt van diamanten.

De Joden hebben er blijkbaar zelf geen moeite mee vreemd genoeg, maar is het wel vreemd? Maar goed, het gaat er om wat ik er van vindt. Eigenlijk kan ik er heel kort op antwoorden: ten eerste heeft hij ongetwijfeld het goud gebruikt waarvan men kompleet niet meer kan achterhalen van wie het is en wie de erfgenamen zijn en waarschijnlijk met toestemming van de Joodse gemeenschap. De doden zullen er niks van merken als men hun goud gebruikt. Goud is maar goud, het is enkel veel waard door zijn beperktheid, buiten de schoonheid is goud technisch gezien enkel goed als elektrische geleider, maar te duur. We wijken weer af. Zelf vindt ik dat het mag en kan, tenslotte symboliseert het de pijn, de hel, de ellende, de ontelbare doden en ga zo maar verder van het gegeven. Het geeft iets extra’s door gebruik te maken van dat goud van die mensen. Het zou pas iets anders zijn wanneer men in plaats van het goud, de knoken (de botten) van die mensen zou gebruikt hebben. Hoe ver kan men gaan? Zo ver als de Nazi’s het deden? Want wat zij deden was geen maquette maken, maar waren pure gebruiksbare kunstwerken: om een paar op te noemen: men maakte zeep van het vet van de Joden dat ontstaan is bij verbranding. Men maakte lampenkappen van het vel van getatoeëerde Joden, probeer dat maar eens na te doen, een ware kunst, is niet makkelijk. Dit is natuurlijk niet tolereerbaar (tenzij van natuurlijke gestorven mensen). Nee dus, ik heb er geen probleem mee. Ik heb eerder een probleem om dieren af te slachten waarvan men het vlees niet op eet, maar laat weg rotten tegen betonnen pilaren in naam van de kunst.

Eigenlijk is mijn antwoord op Duvels vraag van wat ik hierover denk nogal wat tegenvallend, maar meer kan ik er niks over zeggen, het laat mij eigenlijk koud. Het kunstwerk raakt mij niet, helemaal niet. Er zijn andere kunstwerken over deze uitroeiing die veel ontroerender zijn die U doen raken in het hart waar ge moeilijk uw tranen nog kunt tegen houden. De plaatsen zelf bezoeken zijn niet alleen boeiender, maar veel intenser, ook al is het er nu heel mooi, proper, geen stank, maar met de nodige verbeeldingen waarvan de nodige getrouwe foto’s -niet van de Amerikanen tijdens de bevrijding, want die waren show, theater, maar gemaakt door de kampleiders zelf- U zullen helpen met die verbeelding, die raken door merg en been, dit is horror live, gelukkig enkel het gevoel nu, maar die mensen hebben het meegemaakt zonder twijfel.

Auschwitz was oorspronkelijk een kamp voor Duitse politieke tegenstanders tijdens nazi-Duitsland, later werd het een kamp voor oosterse krijgsgevangenen, voornamelijk Polen. Al snel bleek het kamp te klein te zijn en werd het uitgebreid: de ene helft voor krijgsgevangenen en Duitse  politieke tegenstanders, de andere helft was voor voornamelijk de Joden.  Nadien werd het een kamp gebruikt om testen af te leggen hoe men mensen (want het waren niet enkel de Joden) op massale, goedkope en efficiënte manier kon uit roeien. Pas later op het einde van de oorlog werd er snel nog wat Joden uitgemoord op een hoog tempo. De eigenlijke moordfabriek die draaide volgens de resultaten van die testen in Auschwitz en dus ook als dusdanig werden uitgevoerd was zoals eerder vermeld in het kamp Birkenau.

 

21:33 Gepost door watje in Algemeen | Permalink | Commentaren (10) |  Facebook |