29-01-10

rekeningrijden dos

Dat er meer mensen zijn die tegen het rekeningrijden zijn verwonderd mij niets, ik verwonder mij enkel dat het er toch maar weinigen zijn die er tegen zijn, ik had meer verwacht, maar hoe dan ook, het zal afhangen aan wie en vooral hoeveel mensen men heeft bevraagd voor dergelijke enquête.  Één ding is zeker: er is al een rekeningrijden via accijnzen en btw op uw brandstof.

21:49 Gepost door watje in Algemeen | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

Commentaren

Ik ben alleen voor als het goedkoper zou zijn en alle accijnzen op wagens en brandstof verdwijnen incl. wegen belastingen en inverkeersstellingstaks.
Je hebt waarschijnlijk naar Peeters en Picale geluisterd ?
Maar er is meer:
-Langzaam maar zeker verdwijnen de fossiele brandstoffen en zullen ze vervangen worden. Bye Bye accijnzen , dus zoeken ze naar alternatieve inkomsten.
-Het gevaar van de geleidelijkheid waarbij een kilometerheffing jaarlijks met een klein beetje verhoogd wordt. Je voelt pas na 6 a7 jaar dat rijden peperduur geworden zal zijn want wie kigt er nu wakker van dat de heffing met 0,008 cent stijgt?
-De kostprijs is gigantisch. In iedere wagen een registreer apparaat, peperdure servers, extra personeel voor voor het verwerken van de gegevens en de inning . Al de interventies bij defecte apparatuur enz enz.
-De aantasting van de privacy die er zeker is. bv werkgevers hebben het recht te weten waar de werknemers zijn tijdens verplaatsingen.
- Controle en bestrijden van misbruiken;
-al alle handelingen van de burgers zo nauwlettend gevolgd en gefactureerd kunnen worden (bv water en electriciteietsverbruik, verplaatsingen, hoeveelheid meegegeven afval, telefoon en internet gebruik ) kan dat ook , en veel eenvoudigerdan een kilometerheffingssyteem, voor politieke beslissingen. Geef iedere bruger de mogelijkheid te stemmen over nieuwe wetsvoorstellen . Technisch kan het perfect. Het zou GEEN goed zaak voor het besturen van een land zijn daar ben ik van overtuigd maar met het zelfde recht kunnen we zoiets eisen .

Gepost door: Duvel | 30-01-10

Reageren op dit commentaar

Privacy Onze urbanisatie heeft zich ontwikkeld met het idee van het privaat autobezit. Dat houdt in dat alles gemakkelijk met de auto bereikbaar is. De openbaarheid van het vervoer en het zich verplaatsen is jarenlang geen optie geweest en is dus afgebouwd geworden (ik weet dat mijn ouders juist na WO2 veel met de tram reisden - de tram reed overal, zelfs in de kleinste gehuchten). Ondertussen vond ook de gedachte van de indivualisering meer ingang. Het "ik" boven het algemeen "belang", waardoor de idee van een zich "sociaal" verplaatsen nog maar voor weinig animo kon zorgen (in principe werd dat alles geïnduceerd door het groot-kapitaal).

De laatste tijd merk je dat de mensen zich meer en meer "bloot" beginnen te geven. Men geeft zijn individu prijs aan de massa. Rare tendens. Het Ik geeft zich terug aan de massa. Een tweede tendens is dat mensen meer en meer gescand en gemonitord worden. De meeste mensen hebben daar geen weet van. Waarvoor dienen klantenkaarten denk je? Alle internet-verkeer wordt vastgelegd en geanalyzeerd - wie met Windows werkt moet toestaan dat Microsoft in zijn pc komt snuffelen - gsm-verkeer (waar ben je? wat zeg je?) wordt vastgelegd, enz ... (Ik las onlangs nog in een artikel over forensic techniques dat de meeste inkjet-printers "geheime" vlekjes printen die met blote oog niet te onderscheiden zijn. Op dergelijke manier weet elke politiedienst met welk type printer en met welk serienummer - dus waar gekocht - je een document uitprint).

De vraag is of we aanvaarden dat ook onze autobewegingen expliciet vastgelegd mogen worden. Naast al het voorgaande is het scannen en vastleggen van het autoverkeer m.i. maar klein bier meer. (Ik nog vergeten te melden dat ook alle electronische verrichten met je bankkaart je "bloot" geven - wat heb je gekocht? wanneer? waar?).

Ik ben niet tegen het rekeninrijden omwille van "privacy"-redenen (er zijn al veel erger inbreuken - zie eerder commentaar). Ik ben er wel tegen omdat het aan de situatie niets verhelpt. De gemeenschap dient te investeren in goed en goedkoop openbaar vervoer zodat het privé-gebruik van de auto automatisch minder aantrekkelijk wordt. Dat het openbaar vervoer "verlieslatend" is vind ik in principe niet erg. Het is een overheidsdienst aan de gemeenschap. (Men dient er wel voor te zorgen dat het goed beheerd wordt).

Gepost door: Vrijdenker | 30-01-10

Reageren op dit commentaar

Het zit inderdaad tussen de meesten hun oren, "zonder auto kom ik nergens". Zolang er geen andere mentaliteit door de overheid gekweekt wordt zal dat altijd zo blijven. pamper politiek, compromis en voor niets een duidelijke oplossing maar enkele pleisters op de wonde en een procedure of administratieve tussenkomst

Gepost door: Loebrabas | 05-02-10

Reageren op dit commentaar

De commentaren zijn gesloten.