30-09-07

klassiek/heavy metal

heavy metal en zijn aanverwanten zijn een reïncarnatie van de klassieke muziek, spijts diegene die metal haten als de pest, maar het is zo. er is geen enkele muziekstroming zoals metal die zo fel aanleunt op klassieke muziek.

fuck? hoe kom ik er aan? awel het is heel simpel (buiten een paar uitzonderingen na uiteraard): kijk eens naar het ritme, de uitstraling, het verhaal, de opbouw van het muziekstukje, de impressie, de expressie, het surealisme, de gevoelsuitingen, binnenin het stuk zelf hoe er ineens een ritmeverandering in voor komt, de spielerai met klanken, het misprijzen van het stuk (behalve voor diegene die ervan houden), het aanbrengen met gevoelens en vooral de intensie ervan.

had Mozart nu geleefd het was ne heavy metaller. (en hij niet alleen) 

17:48 Gepost door watje in Algemeen | Permalink | Commentaren (13) | Tags: klassiek, heavy metal |  Facebook |

Commentaren

helemaal fout Ik ben een klassiek geschoold muzikant (gitarist), die houd van metal en zijn vele aanverwanten. Vroeger, vele jaren terug, speelde ik dat ook ( ook hardrock). Buiten het aspect dat metal symphonische aspecten heeft , houdt de verglijking met klassieke muziek daar volledig op. De overige aspecten die je opnoemt vind je terug in alle muziekgenres. Bij het ene al wat meer dan het andere. Uiteraard mag je die muziek interpreteren zoals je dat zelf wil maar als je het zwart op wit stelt dat het zo is, zeg ik je , en met mij vele anderen klassiek geschoolde muzikanten, dat het muziek-technisch helemaal fout is. De eninge moderne muziek die aansluit bij klassiek is m.i. jazz. Let op ik s^reek me nioet uit over de waarde van de verschillende muziekstijlen. Voor mij zijn ze allemaal evenwaardig. Ik beweer alleen dat je veronderstelling fout is.

Gepost door: Duvel | 30-09-07

Reageren op dit commentaar

@duvel je hebt me verkeerd begrepen, ik heb het over het gevoel van de muziek, niet het exacte technische ervan, ge kunt het draaien of keren hoe ge het wilt, maar het komt altijd uit op hetgeen wat ik beweerd heb, maar ok, ieder zijn mening er over...gitarist? klassiek geschoold? in de klassieke wereld op muziek gebied bestond de gitaar nog niet.
PS: ik heb het niet over het symphonische, maar veel diepgaander...maar jij bekijkt het het waarschijnlijk veel te technisch, ga af op uw gevoel...
en Jazz, nee helemaal niet, dit is een totale andere cultuur die helemaal niet aanleunt op klassieke muziek. jazz is een stroming die uitgevloeid is van de slavernij, en je weet wel wat ik hiermee bedoel. maar verder ga ik hier niet in discussie.

Gepost door: watje | 30-09-07

Reageren op dit commentaar

over gevoelens Ik heb je niet verkeerd begrepen, jij mij wel.
Gevoelens kan je niet verglijken. Iemand kan perfect dezelfde diepe gevoelens beleven bij een liedje van Eddy Wally dan dat jij die ervaart bij een metal song. En metal en klassieke muziek staan mijlen ver uit elkaar. Gevoelsmatig kan ik dan evengoed stellen dat salsa of shlagers zeer dicht aanleunen bij klassiek muziek.
Toppunt vind ik wel dat metal, afkomstig van rock en dus ook van die slavernij waar je het over hebt
dat jij die dan relateert met klassieke (westerse muziek). Ik weet dat je zelf aanvoelt dat je fout zit met je stelling.

Gepost door: Duvel | 30-09-07

Reageren op dit commentaar

sorry met alle respect Duvel, wat je nu verteld is de grootste bull-shit en je weet het, en nee hoor ik voel het helemaal niet aan dat ik fout zit, in tegendeel, ik zit wel degelijk juist. de rock die je bedoelt veronderstel ik dat je bedoelt rock'n roll, ja en daar heb je wel gelijk in, maar nadat het in Europa is gekomen heeft het een hele andere wending gekregen, daar waar jazz is blijven hangen in de slavernij cultuur net als de blues.
wat betreft slagers en salsa moet je mij dan maar eens aantonen ook gevoelsmatig waar die dan aanleunt op het klassieke?, maar zoals eerder al gezegd ga ik hier niet verder in discussie, jij bent dan wel een geleerde mss, maar mss blind geleerd???
wat ik wil zeggen dat is de metal die erna is uitgegroeid is enorm veel gelijkenissen heeft met klassieke muziek die in geen enkele andere stroming is terug te vinden. (mits uitzonderingen, waarvan die uitzonderingen meestal nog eens de inspiratie gehaald hebben in de metal wereld).
uiteraard is dit ieders interpretatie, maar ik volhard in mijn eigen boosheid en ik blijf erbij, wat ge ook moogt beweren.
gegroet Duvel

Gepost door: watje | 30-09-07

Reageren op dit commentaar

gitaar en klassieke muziek Muziek uit de renaissance voor klassieke gitaar (1536 – 1637)
In 1501, in Venetië, werd een nieuw typografisch drukprocédé geïntroduceerd door de drukker Ottavio Petrucci. De bladzijde werd in drie fasen gedrukt: eerst de notenbalken, dan de muzieknoten en als laatste de tekst en de bladnummering. Dit nieuwe procédé vervangt de ouder technieken: handmatige kopieën of drukken met een unieke houten of metalen matrijs. Het zeer rijke repertoire voor luitmuziek wordt dan uitgebreid gepubliceerd.

In 1536, een eeuw na het ontstaan van de druktechniek in Europa, publiceert Don Luys Milán, jonkheer aan het hof van de portugese koning, in Valencia de “Libro de musica de vihuela de mano Entitulado El maestro”; deze muziekverzameling bevat instrumentale stukken voor vihuela, en liedjes met begeleiding van de vihuela. Twee jaar later, in 1538, geeft Luys de Narváez in Valladolid “Los seys libros del Delphin de musica” uit die de variatie oefening op een thema introduceren in Spanje. In 1546 verschijnt in Sevilla “Tres libros de musica en cifra para vihuela” van Alonso Mudarra. In het derde boek zijn voor de eerste keer drie kleine stukjes gepubliceerd die voor een gitaar, dan met vier snaren, geschreven zijn.

Gedurende de zestiende eeuw, zijn, voornamelijk in Parijs, een twintigtal boeken voor gitaar gepubliceerd. In 1550 verkrijgt Michel Fezandat het privilege om gedurende zes jaar muziekblad te drukken. Hij gaat een vennootschap aan met Robert Granjon en plaatst zijn persen in Mont Saint Hilaire in Parijs. Michel Fezandat publiceert Guillaume Morlaye en Simon Gorlier. In 1551 gaat Adrian Le Roy een vennootschap aan met zijn neef Robert Ballard . Beiden stichten een belangrijke uitgeverij die gedurende 9 jaar geniet van koninklijke privileges. Tussen 1551 en 1556 geven Adrian Le Roy en Robert Ballard, gevestigd in Rue Saint Jean de Beauvais, 5 boeken met gitaartablaturen uit.

In Spanje, rond 1570, werd de lage amplitude van de gitaar uitgebreid met een vijfde snaar. Met deze extra snaar en het platte achterblad dat sinds 1650 wordt gebruikt ontstaat het instrument dat de “Spaanse gitaar “ wordt genoemd.

Gepost door: Duvel | 30-09-07

Reageren op dit commentaar

de bullshit is geheel aan jou watje als je dan toch zo zeker bent van je bewering geef dan is enkele voorbeelden van de overeenstemming tussen en klassieke muziekwerken en metalnummers. Ik vrees dat je buiten wat algemene kennis van klassieke muziek, je er verder niet veel over weet netzomin als over jazz. Als je alle begrippen een eigen interpretatie gaat geven en die dan voor waar gaat verkondigen staan we natuurlijk nergens meer en wordt discussieren onmogelijk. En wat ik bedoel met die salsa is; als jij zegt dat er gevoelsmatig grote overeenkomsten zijn tussen klassieke muziek en metal kan iemand anders net zo goed beweren dat er nog grotere overeenkomsten zijn tussen klassieke muziek en rap of reggea of salsa of hardcore of noem maar op.
Want hoe kun je in nu gevoelens verglijken . Je kan evengoed zeggen dat klassieke muziek overeenstemt met het salon in uw living.

Gepost door: Duvel | 30-09-07

Reageren op dit commentaar

Duvel, kan je mij eens contacteren via mail. Ik zou die stelling van jou willen uitbouwen voor een stuk over GMM in de Standaard.
Merci!

Gepost door: Nix | 25-06-11

Awel Watje Ik had vroeger een goeie vriend die heel klassiek geschoold was en rond zijn 18-19 jaar ook metal begon te appreciëren (vooral door mijn invloed, we spreken dan over de jaren 80 met Iron Maiden, Judas Priest, Black Sabbath, Dio, Queensrÿche, Metallica) en die vertelde toen net hetzelfde als jij hier schrijft in je blog. Persoonlijk, maar ik ken bitter weinig van klassieke muziek, ben ik het dan ook helemaal met je eens.

Gepost door: Breeg | 30-09-07

Reageren op dit commentaar

zeer interesant die geschiedenis, uiteraard weet je wat ik bedoel met "uw gitaar wat gij zelf aanvankelijk bedoelde"
zo bestaat de drum ook al in de pré historie.
nu dat ge het zegt, ja, mijn salon is klassieke muziek, had ik nog niet bij stil gestaan, telkens ik er op zit hoor ik Vivaldi, telkens ik mij er in lig op mijn rug hoor ik Omen, lig ik op mijn rechterzij voel ik Iced Earth, lig ik weer met mijn linkerzijde is het net Straus die in mijn oor fluistert. lig ik op mijne buik op de zetel hoor ik dan weer Clannad: maar alle gekheid effe terzijde: laten we de barok muziek bekijken? waarom zou een materie zoals een salon niet kunnen worden geassocieerd met een stijl van muziek? er zijn ook Barokke kerken, meubels ten tijde van de Barokmuziek.... al moet je er toch veel fantasie voor hebben om de gevoelsmatige klanken te associëren met een koude materie. laten we het houtsnijwerk van destijds de schrijnwerkers eens bekijken, wie gaat daar de barokmuziek gevoelsmatig in kunnen herkennen? men kan dan wel tegelijkertijd de materie (het materiaal) ten toon stellen en men laat dan ook de barok klanken horen zodat men dan een gevoel kan creëren hoe het moet zijn geweest, hoe de sfeer zou kunnen geweest zijn al is die dan maar een fractie van die tijdsgeest. maar dan praten we wel over iets heel anders.
en nee, ik ken helemaal niet de geschiedenis van de muziek en heb geen doorgedreven "technische" achtergrond over deze materie, maar dat wil niet zeggen dat ik geen gevoel heb voor muziek. zowel huidige als vroeger in de klassieke wereld waren er veel grootmeesters (kunstenaars) in de muziek die geen noot kende, maar toch waren hun stukken majestueus, maar dat zijn meestal net die spelen op hun gevoel en niet op de techniek, uiteraard mag de techniek niet ontbreken.
ik hoop dat ge nu en beetje snapt met wat ik ermee bedoel. en anderzijds, als het mijn bewering inzake associaties zo is, dan is het ook "mijn" bewering. maar wanneer ik hierover praat met mensen die een totaal andere muziek appreciëren en we hebben het over hetgeen waar ik het nu over heb geeft meer dan 90% mij gelijk, al gaat het mij niet om gelijk te hebben. anderzijds is het door dergelijke discussies met irl mensen dat ik weer een veel bredere waaier van muziek leer kennen dankzij hun. (mmm, ik hoop dat ik nu niet te veel heb gelult.)

Gepost door: watje | 01-10-07

Reageren op dit commentaar

ja watje Je begrijpt absoluut niet wat ik bedoel en ik ga er ook niet meer verder over uitweiden.Ik kan er alleen maar uit besluiten dat je muzikale kennis beperkt is , maar dearom zeketr niet minder waardevol.
Je salon zou ik voor in ieder geval voor geen geld van de wereld wegdoen als ik U was.

Gepost door: Duvel | 01-10-07

Reageren op dit commentaar

het salon staat gratis op kapaza

Gepost door: watje | 01-10-07

Reageren op dit commentaar

Sorry hoor, maar dit klopt helemaal niet. 't Slaat nergens op.

Gepost door: Metallover | 22-10-10

Reageren op dit commentaar

ik ben onderzoek aan het doen naar de invloed van klassiek op heavy metal. en tot nu toe ben ik tot de conclusie dat heavy metal is voortgevloeid uit de donkere kant van de klassieke muziek. zoals Beethoven Wagner en Bach. uit de virtositeit kan je zien dat ze zelfs Mozart najagen.

ik ben benieuwd wat ik nog meer tegen ga komen op het pad van mijn onderzoek.

Gepost door: mail | 07-12-11

Reageren op dit commentaar

De commentaren zijn gesloten.